poniedziałek, 5 lipca 2010

TU i TAM. Gołąbki w nowej odsłonie.


Nie pamiętamy już dokładnie,kiedy spotkałyśmy się w wirtualnej przestrzeni po raz pierwszy.Ale od początku czułyśmy,że znajdziemy ze sobą wiele wspólnych tematów.
Być może to kwestia wirtualnej intuicji, a może po prostu nasze drogi miały się zejść właśnie w tym miejscu.
Jak się wkrótce okazało,obydwie dopiero co założyłyśmy blogi i uczyłyśmy się poruszać w nowym dla nas świecie.
 Nasza znajomość szybko wyszła poza ramy komentarzy i nie jeden wieczór spędziłyśmy na rozmowach.
Od początku ze zdziwieniem odkrywałyśmy,że łączy nas zaskakująco wiele - począwszy od imion,przez identyczne drobiazgi kuchenne i meble, po te same smaki, a nawet dania robione w tym samym czasie bez wcześniejszego uzgadniania.
Tych wspólnych spraw nazbierało się naprawdę sporo.I choć jak dotąd znamy jedynie nasze głosy,postanowiłyśmy,że będziemy spotykać się też w kuchni.Każda w swojej,ale przy wspólnym gotowaniu.
Znamy oczywiście i podziwiamy wiele wspólnych akcji kulinarnych,jakie prowadzone są na innych ,cenionych przez nas blogach i nie jest naszym zamiarem kopiowanie tych wspaniałych pomysłów.
Dzieli nas odległość nie pozwalająca na regularne odwiedziny w naszych kuchniach,dlatego chcemy od czasu do czasu choć wirtualnie stanąć czasem razem w kuchni i wspólnie pogotować.Chodzi o czysta przyjemność, jaką jest dla nas tworzenie i próbowanie nowych smaków.
TU i TAM.Tak nazwałyśmy nasz wspólny pomysł.Będziemy o nim pisać TU i TAM,czyli na naszych blogach - u Amber w Kuchennymi Drzwiami i u Anny-Marii w Kucharni.
Będzie nam też niezmiernie miło,jeżeli któregoś dnia do naszych kuchni zapuka kolejna kucharka lub kucharz.
Zapraszamy! Drzwi do naszych kuchni są zawsze otwarte.



   Kiedy po raz pierwszy zobaczyłam blog KUCHARNIA,wiedziałam,że to co czytam i oglądam,jest mi  bardzo bliskie.I nie mogę uciec od stwierdzenia,że zachwyciłam się słowami, zdjęciami i sposobem prezentowania potraw.
Byłam na etapie nieśmiałych myśli,że może zacznę publikować własny blog...
Napisałam do Anny i tak się zaczęło.Nasze spotkania w wirtualnej przestrzeni, poszukiwanie wspólnej drogi,choć z własnymi odcieniami.I cicha nadzieja,że kiedyś może będziemy wspólnie gotować,choć daleko od siebie.I Anna podała pomysł,że może razem zaczniemy spotykać się w TU i TAM. I było to tak naturalne spełnienie moich pragnień,ze pomysł przyjęłam z wielką radością. I oto prezentujemy wspólne pierwsze gotowanie!

Nigdy wcześniej nie widziałam tego dania.Znałam je jedynie z rozmów z Anną-Marią,która je wybrała na inaugurację wspólnego gotowania.Ale wyobrażałam sobie,że musi pochodzić z okolic śródziemnomorskich i przypominać dolmades. Czułam te smaki,składniki same układały się w jedną całość.Okazało się,że wizja była trafiona.Efekt mnie zachwycił - smaki połączyły się harmonijnie i dostarczyły ciekawych kulinarnych doznań i emocji.
  Od początku zakładałyśmy,że gotujemy te same dania,ale z własną wizją, z indywidualnym podejściem do dodatków aż po podanie.I to jest bardzo inspirujące, bo gotując to samo, tworzymy coś nowego.



A oto moja propozycja:
Gołąbki w liściach botwiny
Potrzebne są duże,ładne liście botwiny, dobrze wymyte.


Nadzienie I:
feta grecka
ryż parboiled ugotowany al dente
suszone pomidory z zalewy oliwnej
świeże listki lubczyka
czerwony pieprz
oliwa z pomidorów

Do miski kruszę fetę,rozgniatam widelcem,dodaję ryż, pokrojone suszone pomidory,posiekany lubczyk i czerwony pieprz.Dolewam oliwę z zalewy od pomidorów,żeby składniki się połączyły.Mieszam.

Nadzienie II:
feta grecka
szpinak baby
pieprz cytrynowy
szalotka, dwa ząbki czosnku
oliwa z oliwek

 Na oliwie szklę pokrojoną szalotkę i czosnek,wrzucam opłukany i wysuszony szpinak.Blanszuję dopóki powstały płyn się zredukuje.Dodaję do miski z rozdrobnioną fetą.Mieszam.Dosmaczam cytrynowym pieprzem.


Liście botwiny przelewam gorącą wodą na durszlaku.Wykładam na blat i zawijam w nie nadzienie.Gołąbki układam na wkładce do gotowania na parze.Do szybkowara wlewam szklankę warzywnego rosołu i kieliszek wina.Wkładam gołąbki i paruję 3 minuty.



Sos cytrynowy:
kubeczek śmietanki kremówki 30%
żółtko
kieliszek białego wina
sok z połowy cytryny i otarta skórka
pieprz cytrynowy,sól

Śmietankę wylewam do garnuszka.Stawiam na średnim ogniu i gotuję wolno,dodaję wino.Redukuję ilość płynu aż sos zacznie gęstnieć.Dodaję sól i pieprz.Mieszam.Dodaję skórkę z cytryny,zagotowuję.Dokładam żółtko i wszystko szybko mieszam na małym ogniu.Odstawiam z ognia i dolewam sok cytrynowy.Mieszam.Przykrywam pokrywką,żeby nie powstał kożuch.Sos jest gęsty,pachnący cytryną i winem.Przelewam go do sosjerki.Częścią sosu polewam gołąbki.




I już nie mogę się doczekać,kiedy zajrzę do Kucharni.
Mam tremę...

12 komentarzy:

  1. Aniu! Ależ się cieszę! Nie mogłam się doczekać, żeby zobaczyć jak u Ciebie wyszły gołąbki. Cudowne! Jestem bardzo szczęśliwa, że się udało! Do następnego razu - też się nie mogę doczekać! Całus wielki!

    OdpowiedzUsuń
  2. Anno Droga, z tej okazji,czyli naszego udanego debiutu wypijam kieliszek /spory!/martini...To trzeba uczcić!
    Ściskam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj, ja też mam zmrożone, zaraz sobie nalewam!

    OdpowiedzUsuń
  4. OOO!! Jaki fajniutki przepis!! Napewno go wypróbuję, ale dopiero jak botwinka mi jeszcze troszke podrośnie :) Bo póki co nawet mini-gołabków bym z niej nie zrobiła :D Bardzo podoba mi się wasz pomysł i z przepisów napewno skorzystam nieraz. Mogę tylko wtrącić swoja mała sugestię?? Brakuje mi miejsca spotkań, jednego miejsca, w którym znajdywałyby sie wszystkie przepisy w ramach waszej zabawy... nie myślałyście, żeby stworzyć do tego osobny blog?? Będę waszą stała podglądaczką :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Rossali, zrób koniecznie. Danie jest boskie!
    Mamy miejsce naszych wspólnych spotkań - po prawej stronie na naszych blogach jest banerek.Klikasz i masz nasze gotowanie w jednym miejscu!
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Amber, ale u Ciebie jak wchodze na banerek, to mi wyskakuje błąd, musisz sobie chyba poprawić :)
    A u Anny-Marii po wciśnięciu na banerek otwierają się posty (narazie jeden :)) z tagiem "tu i tam" - przyznam, że sprytne rozwiązanie, nie wpadłabym na to :)

    OdpowiedzUsuń
  7. pyszności, przyjemności.
    cudownie jest robic coś razem, a osobno. z daleka. z bliskimi myślami.

    OdpowiedzUsuń
  8. Amber, fantastyczny pomysł. Niesamowicie mi sie podoba. Co do dania. Świetny sos, pomysł i nadzienie. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Asieja,właśnie o bliskie myśli chodzi najbardziej...

    Lo,dziękuję.Okropnie się rumienię...

    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
  10. Normalnie spodobało mi się to wasze wspólne kucharzenie i te pogawędki! też chcę!pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Małgosiu, miło mi.Wspaniała rzecz mieć taką kulinarną Przyjaciółkę.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny na moim blogu.